Start je eigen webshop: tips van een pro

23 december 2015

Mijn webshop www.luxedy.com werd gelanceeerd in mei 2014. Dit is eigenlijk nog vrij recent hoewel het nu wel lijkt of ik dit al mijn hele leven doe. Net voor mijn 30ste verjaardag had ik een enorme drang om iets nieuws te starten… iets waar ik voor de volle 100% voor kon gaan. Ik wist al zeker dat ik een webshop wou beginnen. Mijn man is actief in de tech-wereld en hij heeft mij in het begin wegwijs gemaakt. We hebben eerst enkele producten getest maar mijn passie leek toch al heel snel bij dames accessoires en juwelen te liggen. Na een 6-tal maanden voorbereiding ben ik online gegaan. Het is een absolute droom voor mij om op regelmatige basis nieuwe juweeltjes te mogen uitkiezen.

Bij de opstart kwamen we al snel in aanraking met de technologische, juridische, commerciële en operationele elementen bij het opzetten van een webshop. Ik deel dan graag ook met jullie enkele tips & tricks als je het zelf overweegt om een webshop te starten.

Tips om een webshop te runnen:
1) Voor je start. Een sterke voorbereiding is uiteraard het begin van een succesverhaal:

• Registratie van jouw domein & hosting – Kies een betrouwbaar hostingbedrijf met goede klantenservice en hoge uptime
• Registratie bij de Kamer van Koophandel en vraag een BTW nummer aan – Laat je goed inlichten over de wettelijke en fiscale eisen voor het opstarten van een webshop
• Marktonderzoek – Doe onderzoek naar jouw concurrenten en bedenk hoe je het beter kan doen (prijs, gebruiksvriendelijkheid, aanbod etc.) en bekijk of er wel behoefte is aan een nieuwe speler op de markt
• Welke zijn de te hanteren prijzen en marges
• Kies een betrouwbare software voor je webshop
• Zoek een unieke naam, bedenk van een logo en huisstijl
• Denk na hoe je de producten veilig gaat inpakken en verzenden

2) Keuze van de juiste technologie. Voor een shop volledig op maat betaal je al gauw 15.000 tot 50.000 euro, maar er zijn gelukkig alternatieven zoals Shopify, SEO Shop, WordPress, Joomla, osCommerce, WooCommerce, etc. Als je zelf weinig technische kennis hebt is zulke ‘template website’ een ideale oplossing. Met deze goedkope software pakketten kan je zelf jouw eigen webshop bouwen.

Zorg ervoor dat jouw site op alle browers en allerlei apparaten te bekijken is.
Na veel bloed, zweet en tranen heb je dan eindelijk jouw shop online gekregen. Maar eigenlijk was dit het gemakkelijkste deel. Er is nét iets meer nodig om een webshop te doen draaien en draaiende te houden.

3) Productbeschrijvingen. Over het algemeen moeten klanten een product gevonden hebben binnen de 2 klikken. Klanten kunnen jouw goederen niet live bekijken en vastnemen. Daarom is het van groot belang om veel aandacht te besteden aan productbeschrijvingen en foto’s. Gebruik niet de product beschrijvingen van jouw leverancier en ga zeker deze van jouw concurrenten niet kopiëren, hierdoor wordt je alleen maar afgestraft door Google. Verschaf hierbij ook zoveel mogelijk info over verzendmethodes, betaalmethodes en eventuele verzendkosten. Gebruik ook mooie product afbeeldingen. Steel deze ook niet zomaar van een andere website, maar investeer in het maken van eigen afbeeldingen, liefst waarbij het product ook in gebruik getoond wordt.
4) Jouw klanten als integraal onderdeel van je webshop. De klant staat uiteraard centraal. In het tijdperk van sociale media gaan we nog een stapje verder, de klant wil een onderdeel zijn van jouw webshop en brand. Dit vereist een nieuwe aanpak. De klant verwacht real-time interacties, snelle verzendingen en transparante communicatie. En dit via het kanaal dat de klant zelf verkiest (social media, email, telefoon, live chat,…) Biedt voldoende opties! Wees voorbereid om 24/7 beschikbaar te zijn.

5) Social media. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Google, Snapchat en nog meer. Het is niet noodzakelijk om op al deze kanalen aanwezig te zijn, want voor elk kanaal is er een specifieke aanpak vereist. Ook is elk product anders en kan het ene kanaal beter werken dan het andere voor jouw aanbod. Focus je op een beperkt aantal kanalen en voer een consequent beleid. Social media is erg veel werk en wordt vaak onderschat.
6) Verzending. Hoezeer we met een web shop in een virtuele wereld shoppen, er komt een moment dat de goederen geleverd moeten worden. Kies betrouwbare transporteur (bpost, dpd, dhl, etc). Denk ook aan een verzekering voor diefstal en verlies. Let er ook op dat je kwalitatief verzendmateriaal gebruikt.

7) Financiering. Bereken het totale budget met àlle vaste kosten, en als je gaat groeien, wees voorbereid op het klaar hebben van extra financiering. Immers, hoe groter je wordt, hoe meer voorraad je vaak nodig hebt, en hoe meer geld er in omloop is waarover je niet onmiddellijk kunt beschikken. Kostprijsberekening blijft tevens belangrijk, waarbij je alle kosten in rekening brengt. Ook de tijd die je spendeert aan verpakken. Breng zeker volgende zaken in rekening:
• Hosting website
• Betalingsproviders
• Leveranciers
• Verzending
• Verpakkingsmateriaal
• Marketing
• Advertising
• Sociale bijdrage
• Boekhouder
• …

Maar hét belangrijkste dat ik jullie wil meegeven is BE PASSIONATE!

 

Benieuwd naar de nieuwtjes bij Luxedy? Surf snel naar luxedy.be of check onderstaande campagnebeelden. De max!

 

carousel-item-1 carousel-item-2 carousel-item-3
Geen reacties Laat een reactie achter

Geef je mening

Bubble Feed

This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.