Zeventig procent van de Belgen krijgt bij het ophalen van de huurauto op de vakantiebestemming aanvullende opties of verzekeringen aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door GfK bij meer dan duizend respondenten. Veertien procent daarvan werd dusdanig onder druk gezet dat ze het gevoel kregen geen andere keuze te hebben dan de verzekering aan te nemen.
Roadtrippers
“Niets is vervelender dan aan het begin van je vakantie het gevoel te krijgen dat je wordt gedwongen extra’s te nemen”, aldus Hans Knottnerus, Managing Director van Sunny Cars “Wij raden daarom ook aan om alles te regelen voordat je op vakantie gaat. Dat is vaak goedkoper en je voorkomt ermee dat je aan de balie, soms onder druk, nog een verzekering afsluit.”
Van de ondervraagde Belgen heeft 40 procent weleens een extra optie of verzekering op de bestemming genomen. Afkoop van je eigen risico bij schade en diefstal blijkt het populairst aan de balie.
Bij de verhuurlokatie op de vakantiebestemming kan het er verhit aan toe gaan. Als de medewerker dreigt dat men de auto niet meekrijgt als hij de extra verzekering niet afsluit, neemt 19 procent contact op met degene bij wie ze de auto hebben geboekt, bijvoorbeeld het reisbureau of een bemiddelaar. Opvallend is dat Nederlanders dit met 30 procent een stuk vaker doen. “Als je weet dat je de verzekering niet nodig hebt, zeg dan nee als het wordt aangeboden”, zegt Knottnerus. “Mocht je er met de lokale verhuurder niet uitkomen, neem dan altijd contact op met degene bij wie je hebt gehuurd.”
All-in blijheid en vrijheid
Toch komt gelukkig ook een deer van de huurders in opstand. 41 procent van de Belgen gaat niet weg voordat ze de huurauto zonder extra’s meekrijgen. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft dan weer aan zonder auto weg te gaan wanneer ze worden gedwongen verzekeringen af te sluiten.
Nagenoeg de helft van de ondervraagden heeft weleens een negatieve autohuurervaring gehad. Voor 15 procent van de Belgen zijn onvoorziene kosten zoals een extra verzekering ter plaatste de grootste irritatie en 12 procent vond het personeel onvriendelijk.
Slechts 18 procent dient een klacht in, de anderen vinden het te veel gedoe of denken dat het geen nut heeft. In sommige gevallen werd er een goede oplossing geboden waardoor de ervaring uiteindelijk toch positief is uitgedraaid. Nederlanders zijn wat mondiger, of wat had je gedacht, 24 procent diende een klacht in.
Knottnerus: “Hoe beter je het vooraf hebt geregeld, hoe kleiner de kans op extra kosten en vaak ook op vervelende ervaringen. Daarom bieden wij standaard all-in autohuur aan, dan weet de klant dat alles inclusief is en zijn er gegarandeerd geen onverwachte kosten ter plaatse.”
1. Boek de auto voordat je vertrekt
2. Denk goed na wat je nodig hebt?
Wil je automatisch schakelen? Hoeveel koffers heb je bij?
3. Print altijd de bevestiging af, je weet nooit hoe je GSM of het internet reageren ter plaatse.
4. Boek een tweede bestuurder
5. Ga voor een all in formule zo ben je 100% zeker van een zorgeloze roadtrip
6. Kijk goed na of je geen borg moet betalen en neem anders zeker een credit card mee waar deze borg op kan worden geblokkeerd.
7. Neem foto’s van de huurauto als je hem in ontvangst
Wie graag wat meer leest over mijn roodtrip avonturen met een huurwagen: https://bubbletrouble.be/2019/06/29/zakynthos-met-een-huurwagen-zie-je-meer/